Höstlov denna vecka och två starka familjefilmer; svenska ”LasseMajas Detektivbyrå – Maskoten som försvann” (premiär 18 okt) och DreamWorks ”Den vilda roboten” (premiär 25 oktober). Hur går det för dessa giganter nu under höstlovet?
Glädjande för den svenska filmbranschen så ligger LasseMaja i topp på samtliga våra tre kategorier (Kvalitetsfilmsbiografer, Landsortsbiografer och Kommersiella biografer). Jämför vi siffror från i fredags så ligger LasseMaja 37% högre än Den vilda roboten”. Båda filmerna säljer bra.
Vid en jämförande analys gentemot förra årets två stora höstlovsfilmer; Nelly Rapp – Dödens Spegel och Paw Patrol: Storfilmen så ser årets höstlov ut att locka fler besökare till salongerna – 18% fler sålda biljetter i år.
LasseMaja säljer hela 75% fler biljetter jämfört med Nelly Rapp förra året under samma tidsperiod (10 dagar från premiär). Nelly Rapp – Dödens Spegel slutade på 148 300 besökare på bio enligt topplistan över svenska filmer 2023. Med en fortsatt bred och lång sättning så kan LasseMaja komma en bra bit över 200 000 besökare.
LITEN EFFORT – FYLLD SALONG!
Om drygt två veckor, fredag 8 november, så har den svenska dokumentären ”Det omätbara” premiär. Hur ska ni på er biograf nå ut med denna pärla?
Intressant när vi kikar på hittills sålda biljetter för november är just att denna film ligger i topp på Kvalitetsfilmsbiografer och även börjat sälja biljetter på kategorin Landsortsbiografer. Inga sålda biljetter ännu på Kommersiella biografer (som normalt kanske väljer att släppa biljetter senare och vill känna av ”marknaden” på en film som detta).
Jag ringde upp producent och tillika distributören Johan Löfstedt för att höra lite hur lanseringsarbetet går.
Ni har flera samarbetspartners som jag hört ni arbetar med – vilka är detta och hur kan en biograf göra för att dra nytta av det?
Johan: Filmen har en bred målgrupp bland medlemmar hos flera stora fackliga organisationer, t ex Kommunal, Sveriges Lärare, Vårdförbundet, LO, Vision etc. Vi har redan sålt över 2 000 biljetter och vet att flera biografer med ett enkelt mail till någon av dessa organisationer fått in bokningar på antingen en hel salong eller där de erbjuder medlemmar gratisbiljetter som organisationen står för. Detta är ju något som går för en biograf att boka in under hela hösten/vintern.
Vad gör ni mer för ”gerilladistribution”?
Johan: Vi erbjuder också biografer att visa filmen utan kostnad för nyckelpersoner på en ort – det är bara att kontakta oss så skickar vi över en DCP. Detta är väl en dryg handfull biografer som testat och anledningen är helt enkelt att vi ser hur filmen verkligen berör och gör att den som sett den vill att fler ska ta del av den. Helt enkelt skapa word of mouth och det är ju svårt idag att nå fram med bara e-post och prata om en film – att se den på biografen gör att den blir starkare såklart.
Hur går annars tankarna kring lanseringen?
Johan: En utmaning med denna typ av filmer som har en tydlig målgrupp är att biografen ofta släpper biljetterna sent inpå visningar. Då vi som distributör skapar partnerskap med organisationer blir det en krock – då dessa behöver minst några veckor på sig för att planera in och bjuda in till t ex en medlemskväll. Så här kan biografen gärna tänka att det inte kanske alltid ger mest effekt att boka in filmen direkt från premiär, även om såklart media kommer att lyfta den inför 8 november.
Filmen kan och kommer att ha ett långt liv och för en biograf kan ju ett mail idag till lokala eller regionala organisationen ge en visning mot slutet av november, eller för den skull in på 2025.
Ni når Johan på johan@stavro.se och kan läsa mer om filmen på https://detomatbara.se/
Vi tipsar varmt om att ta kontakt med lokala organisationerna som Johan nämner ovan – fråga om samarbete och erbjud dem att köpa in sig på hela salongen eller x antal biljetter. Erbjud paketpris med snacks och kanske organisationen också vill skapa ett samtal efteråt etc. Erbjud organisationens anställda att komma o se filmen utan kostnad på biografen en vardag – och bjud på något gott:)
Och för Kommersiella biografer – se till att sätt upp filmen också, börja med en visning och bjud in – sen finns utrymme för fler visningar när ordet sprider sig. Filmen säljer bra mitt i veckan, behöver inte vara primetime fredag-lördag.
Lycka till och ha en fantastisk höstlovsbiovecka!