Två premiärfilmer dominerar och kanske det blir plats för ytterligare en svensk dokumentär som lockar stor publik i år. Är ”Det kunde varit vi” en långkörare i stil med ”Den sista resan” tro?
När en börjar analysera data som vi gör blir det också än mer givande att jämföra mot tidigare releaser och premiärer för att förutse en films eventuella publiksuccé eller om den dalar fort. Här är det såklart en kombination av hur filmen mottas och vilken plats och speltid den ges på biograferna.
Det vi ser är att Glada Hudik har potential att komma långt – utifrån att den redan sålt 5 gånger fler förköpsbiljetter än deras tidigare dokumentär ”Catwalk – Från Glada Hudik till New York” som hade premiär 31 januari 2020. Catwalk sålde första veckan på Veezi-biografer 219 biljetter jämfört med ”Det kunde varit vi” som redan efter 5 dagar sålt 1 077 biljetter.
Catwalk spelade under hela biofönstret in 70 820 besökare (källa https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/analys-och-statistik/biografstatistik/).
”Den sista resan” sålde premiärveckan hela 4 527 biljetter och har nu setts av en bit över 400 000 på bio.
”Det kunde varit vi” går extra bra på Landsortsbiografer och här finns det anledning att lägga in fler visningar kommande veckor. Plus att det är läge att kontakta er lokala ICA-handlare och erbjuda dem att köpa in en visning till sina Stammisar (ta kontakt med Scanbox för tips och höra vilka villkor ni kan erbjuda).
Premiärhelgens andra vinnare är ”The Apprentice” som går riktigt bra på Kvalitetsfilmsbiografer (tillsammans med ”Vägen till ingenstans” och ”Israel Palestina i svensk TV 1958-1989”). Filmen om Trump lär väl också gå ännu bättre efter att huvudpersonen själv på X gjort fin reklam om filmen (genom att hävda att allt är fejk – men ”all publicitet är god publicitet”…). ”The Apprentice” har potential även på Kommersiella biografer med ok besök på ganska få biografer – fler skulle ha potential att nå publiken på sina orter.
Intressant att notera att åldersgrupperna 18-34 år står för starka 17% av onlineköpen på Kvalitetsfilmsbiograferna – en målgrupp som är attraktiv och där kanske just denna filmen ska riktas mot? Kvalitetsfilmsbiografer visar ju de coolaste filmerna – men har ju ofta en äldre åldersgrupp som stammisar.
Välkommen att prenumerera på våra inlägg och kommentera! Är du intresserad av att vara med i en analysgrupp som ses 30 minuter en gång i veckan och diskuterar aktuell och äldre data – hör av dig till info@biografcentralen.se eller någon av oss som jobbar här!