
Anmälan att visa reklamfilm
Vill ni visa reklamfilm på er biograf och få extra intäkter?
Fyll i formuläret nedan för att börja visa reklamfilm på er biograf.
Vi har sedan slutet av november 2024 visat reklamfilm på över 35 fristående biografer i samarbete med Nilsson & Nilsson Media (sedan flera år tillbaka leverantör av reklamfilm till Svenska Bio).
Det är viktigt att ni fyller i antal biobiljetter ni har sålt den senaste 12 månadersperioden (dvs fyll i samtliga månader) för Nilsson & Nilsson Medias planering. Saknar ni exakta siffror (t ex nystartad biograf) så kan ni ge ett estimat.
Målet för ersättning är 4-7 kronor per besökare som baseras på antal spottar som bokas av annonsörerna.
Ersättningen var för q3 2025 – 3.69 SEK/besökare och antalet annonsörer ökar stadigt.
Vi tar löpande in nya biografer – så anmäl dig nedan så tar vi kontakt!
Vi vill visa reklamfilm på vår biograf!
Frågor & Svar – Reklamfilm på biografen
Kostar det något för biografen att vara med?
Nej. Biografen får i stället ersättning för de reklamfilmer som visas.
Hur anmäler vi oss?
Ni anmäler er via i formuläret till vänster. I samband med anmälan kan ni också markera om ni inte vill ta emot reklam från politiska partier.
Hur får vi reklamfilmerna/spellistorna?
Spellistor med reklam skickas en eller flera gånger i veckan via Filemail. Ni laddar ner filerna och lägger in dem på er server för att visa på alla era filmvisningar.
Vilka målgrupper gäller?
Annonsörer kan välja målgrupper som Familj, Unga kvinnor, Unga män, Upmarket samt 7–11 år. Det kan därför förekomma målgruppsanpassad reklam på vissa visningar.
Hur fungerar rapporteringen?
Varje måndag rapporterar ni era besökssiffror för föregående spelvecka (fredag–torsdag) till BC smidigt via Google Sheet.
Ibland vill en annonsör starta sin spott på en måndag och då redovisar ni för t ex fredag-söndag och måndag-torsdag.
När får vi ersättningen?
Ersättning betalas ut kvartalsvis i efterskott, senast 30 dagar efter kvartalets slut. Fördelningen är: Biografen 45 %, NN Media 40 %, BC 15 %.
Vad gäller för innehållet i reklamen?
Reklamfilmerna följer svensk lag och branschpraxis. Innehåll som rör alkohol, tobak, pornografi, nätkasino, religiösa budskap eller konkurrerande biografer tillåts inte.