Välkommen till Biografcentralens sprillans nya datablogg, där vi delar med oss av analyser, insikter och tips på aktuell besöksdata samt crm-marknadsföring (dvs riktad marknadsföring selekterad utifrån kundens tidigare besök).
Vi har det senaste året med stöd av Svenska Filminstitutet (Stöd till publikanalys och innovativ marknadsföring) och Europa Cinemas (Collaborate to Innovate) byggt ihop online-försäljningen i realtid av biljetter som säljs på de drygt 120 svenska biografer som använder kassasystemet Veezi med den kraftfulla analys- och crm-plattformen Salesforce. Vi har även adderat på verktyget Tableau för att på ett snyggt och användarvänligt sätt visualisera datan för biografer, distributörer och bransch.
Målet har hela tiden varit att dela besöksstatistik och insikter för att ge biografer bättre underlag än vad som finns idag när det kommer till att följa biljettförsäljningen. Idag kan det endast ske genom att besöka andra biografers hemsidor och klicka sig vidare till varje visning och köpflöde vilket är tidskrävande. Likaså är det enda sättet för distributörer för att idag också ges en inblick i hur sin film presterar före premiär och visningar…
Dra av plåstret bara…
En klurig fråga har varit – Hur ska vi dela insikterna vi själva upptäcker på bästa sätt?
Idén kring en blogg tog form i augusti 2024 men vi har hela tiden skjutit upp detta p g a att vi löpande utvecklar nya saker; beläggningsdata, POS-data etc. POS står för Point of Sales och innebär alltså att vi framöver även ska få in data på biljetter som säljs på biografen och inte som nu endast online – dvs ännu mer fullständig data.
I väntan på att ALLT ska bli perfekt, i väntan på att ALLT ska vara färdigutvecklat (vilket det aldrig blir…) så drar vi helt enkelt av plåstret och testar oss fram. Vi tar gärna emot konstruktiv feedback i kommentarer och hejarop överlag – jobbet vi lägger ner på det här blir desto roligare då:).
Bakgrund och mål
Genom Bio.se och Veezi kassasystems drygt 120 biografer använder vi realtidsdata för att visualisera kundbeteenden, försäljning och filmers prestationer. Genom att analysera datan kan vi förstå besökarnas vanor och preferenser, vilket hjälper biografer, och distributörer, att optimera sin repertoarplanering och marknadsföring.
PS
Snart så….(apropå att ALLT nu inte är perfekt från början) kommer du enkelt att kunna prenumerera på våra inlägg (kostnadsfritt) samt även prenumerera på ett inlogg till Tableau (mot en kostnad). I Tableau 90 grader kommer du själv att löpande kunna följa andra biografers försäljning och se topplistorna på aktuell och kommande biljettförsäljning.