Finns det behov av att definiera filmer som Engagemangsbio?
När vi analyserar aktuell försäljningsdata ser vi att över hälften av alla förköpta biljetter på “Det omätbara”, tillika veckans/månadens 1a på Kvalitetsfilmsbiografer, är sålda på Hagabion i Göteborg.
Vad finns att lära? För att öka antalet besökare är det alltid intressant att inspireras av det som fungerar och lära sig av det som inte fungerar.
Om vi tittar på statistiken för filmer som hade premiär på bio under åren 2017-2019 visar det sig att hela 59 filmer nådde endast 500 till 5 000 besök på bio (ytterligare 32 filmer hade under 500 besök).
59 filmer varav några säkert hade bra kvaliteter och skulle kunna nått ut än bättre än slutresultatet på biograferna.
Antalet filmer har ökat det senaste decenniet, förra året hade hela 329 filmer (från hela världen) premiär på biograferna. Detta är såklart en utmaning att navigera i för filmsättare, biografföreståndare och även publiken.
Svenska dokumentärer och kvalitetsfilmer generellt kämpar för att locka biobesökare på biografer, särskilt på mindre orter. Hur ska en filmvisning nå fram och hur ska den göras relevant?
En film som Det omätbara kräver engagemang för att nå ut och engagera publiken, kanske vi därför ska börja benämna filmer liknande denna som “Engagemangsbio”? I relation till Repertoarbio och Eventbio.
Engagemangsbio är filmer som både kräver ett extra arbete hos biografen samt kring hur filmen kan ges bästa förutsättningar att också bidra till publikens bästa upplevelse.
Engagemangsbio mår bäst när det inte bara visas film rakt upp och ner – utan när det skapas ett sammanhang kring filmen med gäster, panel, samtal eller föreläsning.
Det här är såklart inget nytt – precis det som mängder av biografer, främst kvalitetsfilmsbiografer, gör återkommande – och är något som Hagabion gjorde inför visningar av Det omätbara.
Hagabion hade under en förlängd premiärhelg bjudit in flertalet gäster och arrangerade olika samtal, se programmet här: https://hagabion.se/event/film-samtal-det-omatbara/
Fullsatta visningar i Göteborg och filmen lockade totalt i hela Sverige under premiärhelgen över 4 000 besökare enligt produktionsteamet.
Vi ringde upp Maria Nordqvist. Biografkoordinator på Hagabion och ställde några korta frågor:
Hur gick tankarna inför premiären av Det omätbara?
Detta är en film som är som gjord för Hagabion och dess publik. Ämnena är den typ av film som vi ska visa och vi har redan en publik som är intresserad av dessa frågor. När regissören Nils Petter Löfstedts förra film “På Hvitfeldska bodde vi” hade premiär våren 2023 hade vi en hel vecka med samtal, så samarbetet var på sätt och vis redan upparbetat med teamet bakom filmen.
Hagabion har också ett stort antal engagerade medlemmar med egna kontakter, som har lagt ner mycket tid på att planera och genomföra evenemanget. Förutom besök av regissör eller från produktionen är det också extra värdefullt med externa gäster som kommer med sina perspektiv och sina följarskaror.
Vad gjorde skillnad när ni faktiskt lockat så många besökare?
Medlemmarnas engagemang absolut. Denna film går ju inte heller jämföra med en spelfilm – detta är en film som engagerar. Samarbete med fackförbund och organisationer är guld värt. Just det här att söka upp intresseorganisationer som sprider information om en film är avgörande då vi inte kan göra allting själva kring varje film. Det som också bidragit mycket är att det i fallet med Det omätbara är en väldigt engagerade filmskapare som också varit behjälpliga med partners etc. Det har varit värdefullt med de utskick som gjorts om filmen och de har själva haft tid och energi att lägga på marknadsföring och samarbeten.
Vad är tipset för en biograf på t ex landsbygden kring att arrangera samtal – hur kan en göra det lättare om en arbetar ideellt eller är själv föreståndare med ont om tid?
Även vi på Hagabion som har anställda och visar film varje dag hinner inte springa på alla bollar och såklart är det än mer utmanande för en mindre biograf. Viktigt inte tänka på att arrangera ett jippo för varje film – men kanske välja ut 1-2 filmer per halvår som kan vara engagerande på orten.
Att söka upp organisationer vars verksamhet dockar an till en films tema är nog både bra och ibland det enklaste sättet att nå ut till deras målgrupper. Kanske genom att erbjuda en rabatt eller tävling till deras medlemmar. Om det som i Det omätbara också är en film där samtal i anslutning är passande kan ofta organisationen arrangera det – och därmed spara tid för biografen. Organisationen vinner ju också på att få ut sitt budskap till fler – och är ofta kunniga kring ämnet.
Vi har här på Hagabion också varje tisdag och torsdag ett informellt filmsamtal som vi kallar “Filmprat och fika”. Samtalet inleds av någon av våra medlemmar, som har läst på lite extra om filmen och som även modererar så att alla deltagare kommer till tals. Vi har stammisar som bokar in det i almanackan och dyker upp varannan vecka oavsett film för det fyller en viktig social funktion också.
Mitt sista tips är ju att också fråga filmskaparna om de kan vara med på ett samtal via Zoom i anslutning till visningen. På så sätt kan det ju bli enklare att arrangera något utan extra kostnader i form av resa, boende och arvode. Men det blir ändå något exklusivt för publiken och enklare att marknadsföra när det händer något, inte minst då kring en svensk film.
***********
Visst kan filmer som lockar 2-10 besökare fylla en funktion för biografen, lokala utbudet och såklart för dem som ser filmen – men visst skulle det kunna anses vara något av slöseri med resurser? Skulle det göra skillnad om filmer som denna skulle benämnas Engagemangsbio – för det krävs ändå något utöver den vanliga repertoarfilmen…
Det kokar såklart ner till tid och pengar hos distributören och den lokala biografen, men kanske värt att reflektera mer kring dessa filmer för allas skull.
Vad säljer annars bra just nu förutom ovan samt storfilmen Gladiator II?
Två filmer som båda får visningar utifrån upphovspersonernas bortgång:
Folkan i Älmhult visar dokumentären om One Direction från 2013 och har sålt bra förköp där; https://folketshusalmhult.se/?pg=19&film=933
Visning av Suzanne Ostens film Bröderna Mozart säljer också riktigt bra.